Koristne in škodljive maščobe

Maščobe smo pred leti vse po vrsti označili za škodljive in ta sloves se jih je držal celo vrsto let. Vse dokler niso strokovnjaki za prehrano in zdravniki vendarle preglasili te napake in povedali, da obstajajo pravzaprav koristne in škodljive maščobe. Enim se je potrebno izogibati, druge pa moramo nujno uživati. Pomanjkanje maščob v prehrani lahko namreč prinese tudi resne zdravstvene težave, saj so maščobe oziroma njihove sestavine nujne za marsikateri proces v telesu. In ne le, da so maščobe nujne za običajnega človeka. Kot so dokazali mnogi športniki, katerih velik del prehrane temelji prav na maščobah, so te še posebej nujne za izjemne športne rezultate na marsikaterem športnem področju.

Katere so koristne in katere škodljive maščobe?

Med najbolj škodljive maščobe uvrščamo tako imenovane transmaščobe, ki so ponekod prepovedane oziroma je njihova količina v živilih strogo omejena, pri nas pa žal niti niso navedene. Gre za nasičene maščobe z vsaj eno od vezi v tako imenovani trans obliki. A pustimo znanost in povejmo preprosto: to so maščobe, ki so pridobljene umetno, s hidrogeniranjem rastlinskih maščob. Najdemo jih predvsem v margarini in v sladicah (rogljiček, torta, piškoti, napolitanke).

Avokado

Avokado vsebuje zdrave maščobe in pomaga zniževati holesterol.

Koristne in škodljive maščobe sicer delimo na nasičene in nenasičene, oziroma po nastanku na živalske in rastlinske. Tudi tu lahko povsem preprosto povemo, katere so tiste, ki so zdrave: gre predvsem za rastlinske maščobe, tako olja kot masla, na primer oljčno olje, kokosovo olje, kikirikijevo olje in maslo, bučno olje, kakavovo maslo … Gre za maščobe, ki se uporabljajo tako v prehrani kot v kozmetiki, saj poleg maščobnih kislin vsebujejo tudi mnoge vitamine in druge koristne snovi. Med rastlinskimi maščobami se najbolj odsvetuje palmovo olje. Kaj pa maščobe živalskega izvora? Najbolj zdravo je ribje olje, ki ga zaradi koristnih maščobnih kislin marsikdo uživa tudi kot prehranski dodatek. Vse druge živalske maščobe pa imamo večinoma za nezdrave – je pa res, da živalske maščobe vsebujejo zelo veliko hranilno vrednost, torej ob velikih naporih brez njih včasih tudi ne gre.

Ketonska dieta

Pustimo zdrave in nezdrave maščobe za trenutek ob strani in si poglejmo, kaj je ketonska dieta, ki temelji prav na uživanju maščob in za katero se pogosto odločajo bodibilderji – torej ljudje, ki potrebujejo velike mišice, na katerih pa ne sme biti niti malo maščob. Kako je oboje mogoče združiti? Uživanje beljakovin in maščob ter skorajda popolno odrekanje ogljikovim hidratom poskrbi, da prične telo za svoj glavni vir energije namesto ogljikovih hidratov uporabljati maščobe – tako tiste, ki jih zaužijemo, kot one, ki so v telesu v obliki maščobnih zalog.

Deli vsebino in pomagaj shujšati tudi svojim prijateljem ...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja